Bli kund
Via vår digitala kontoansökan ansöker du snabbt och enkelt om att bli kund. Ansökan genomgår då en sedvanlig kreditprövning och behöver signeras av firmatecknare eller annan behörig person med hjälp av Bank ID, antingen på datorn eller via mobilen.
Ansök om att bli kund hos Ramirent
För att kunna hyra produkter hos oss så behöver du registrera ett digitalt konto hos oss. Ansökan genomgår då en sedvanlig kreditprövning och behöver signeras av firmatecknare eller annan behörig person med hjälp av Bank ID, antingen på datorn eller via mobilen.
Gå till kontoansökanFördelar med att bli kund hos Ramirent:
Under tuffa tider måste vi vara extra kostnadsmedvetna. Att dela på saker är ett sätt att vara det. Och vi på Ramirent gillar att dela! Vi delar maskiner genom vår uthyrning och vi delar gärna med oss av vår kunskap till kunder genom rådgivning, utbildning och i möten ute på kundcentren.
- Det finns många fördelar med att hyra istället för att köpa, både för miljö som för plånboken.
- Du eller byggföretaget binder inte upp ett stort kapital i en egen maskinpark, du betalar bara för tiden du hyr maskinerna och slipper ha maskiner stående oanvända under perioder.
- Tillgång till de senaste maskinerna när du hyr.
- Du slipper även göra underhåll, serva och reparera dina maskiner.
- Sist men inte minst är det hållbart att hyra maskiner, i och med att vi är många som delar på dem.
- För att göra det extra smidigt för våra kunder, kan vi erbjuda ett eget kundcenter ute på byggarbetsplatsen vid större projekt. Där får byggföretaget hjälp med allt från vad ni ska hyra till det logistiska, för att se till att rätt maskin alltid är på plats vid rätt tidpunkt och att den utnyttjas så optimalt och kostnadseffektivt som möjligt.
Vanliga frågor och svar:
Uthyrning
Kan jag beställa utrustning med leverans direkt på plats?
Ja, prata med ditt lokala kundcenter - eller med din säljkontakt om du redan har en sådan.
Var kan jag återlämna hyrd utrustning?
Du kan lämna tillbaka den hyrda utrustningen på vilket Ramirent-kundcenter som helst. Tänk bara på att ange vilket kundcenter du hyrde utrustningen på
Vilket ansvar har jag och till vem vänder jag mig om hyrd utrustning har blivit skadad eller stulen?
Du vänder dig till det kundcenter där du har hyrt utrustningen.
Varför fortsätter jag att få fakturor trots att vi lämnat tillbaka materialet?
Får du fortfarande fakturor på återlämnad utrustning kan du vända dig till kundcentret du hyrt ifrån eller kontakta Kundservice på +46 10-152 02 00 eller kundservice@ramirent.se
Vart vänder jag mig för offertförfrågan och prislista?
Prata med ditt lokala kundcenter - eller med din säljkontakt om du redan har en sådan. Se vidare kontaktuppgifter här Kontakta säljare eller Kundcenter
Kan jag hyra som privatperson?
Ja, du kan hyra som privatperson men du behöver ett konto hos oss. Du ansöker digitalt på Bli kund
Måste jag gå utbildning eller ha körkort för att få köra ex grävmaskin eller lift?
För att få köra lift så krävs det inget körkort, utför du arbetet i en yrkesroll krävs däremot liftutbildning och även fallskydd om det finns risk för att bli påkörd. För maskiner med totalvikt över 1500kg krävs att man har rätt utbildning om du utför arbetet i en yrkesroll, i detta fallet krävs grävmaskinsutbildning. Vid privat körning krävs ingen utbildning.
Kan jag reservera maskiner?
Ja det går bra att reservera maskiner. Lättast är att ta kontakt med ditt Kundcenter via telefon eller mail för att få hjälp. Samtliga kontaktuppgifter hittar du här Kundcenter
Erbjuder ni transporter?
Ja, vi erbjuder transport, installation samt demontering till den utrustning du hyr utav oss. Kontakta ditt närmaste kundcenter för prisuppgifter och för mer information.
Vad har ni för hyresvillkor?
Du kan läsa om våra hyresvillkor här
Vilken typ av drivmedel skall man använda i maskinen?
Maskinerna är alltid märkta med vilken typ av drivmedel du skall använda. Kontrollera att du fyller drivmedel i rätt tank. Vid frågetecken kontakta ditt lokala kundcenter.
Hur debiteras drivmedel?
När du hyr en maskin levereras den fulltankad. När du sedan lämnar tillbaka maskinen så tankar vi den igen och debiterar den faktiska förbrukningen av drivmedel. Om du har frågor kring drivmedel för uppvärmning kontakta ditt hyrcenter. Samtliga kontaktuppgifter hittar du under Kundcenter
Utbildning
Jag har gått utbildning hos er men inte fått mitt intyg än, vart vänder jag mig?
Vid frågor om våra utbildningar och intyg kan du kontakta Ramirentskolan på: Telefon: 063-55 15 85 alt utbildningar@ramirent.se
Vilken typ av utbildningar tillhandahåller ni?
Hos Ramirentskolan hittar du ett bredd urval av utbildningar för en säker arbetsplats, exempel på liftutbildningar, truckutbildningar & arbete på väg. Du hittar hela vårt kursutbud här. På hemsidan kan du även boka utbildningstillfälle direkt. Du kan även kontakta Ramirentskolan direkt på tel 063-55 15 85 alt utbildning@ramirent.se
Ekonomi
Vem vänder jag mig till om min faktura inte stämmer, ex fel antal hyrdagar?
Om din faktura inte stämmer vänder du dig till Kundservice på tel: 010-152 02 00 eller kundservice@ramirent.se
Hur ändrar jag till EDI-faktura?
För att ändra till EDI-faktura kan ni kontakta oss på kund@ramirent.se alt tel 08 - 52 509 906
Hur ändrar jag till PDF-faktura?
För att ändra till PDF-faktura kan ni kontakta oss på kund@ramirent.se alt tel 08 - 52 509 906
Kan jag betala med kontokort?
Ja, du kan betala med kontokort, swish eller faktura.
Digitala tjänster
Vad är RamiConnect?
RamiConnect är en tjänst Ramirent erbjuder alla företagskunder, där kan man se sitt aktuella hyresinnehav, boka returbeställningar, samt får tillgång till flera andra funktioner. För mer info klicka här
Vad är SitePlanner?
SitePlanner är ett verktyg Ramirent erbjuder alla kunder där man kan skapa APD-planer och planera sin arbetsplats digitalt i både 2D och 3D. För mer info klicka här
Almänna frågor
Behöver jag använda en sele i alla liftar?
Det finns inget krav från arbetsmiljöverket på att använda sele dock ska personlig fallskyddsutrustning användas om det finns risk för att lyftanordningen blir påkörd av annan anordning eller fordon. Vi rekommenderar alltid våra kunder att använda sele när man arbetar från bomliftar, bilmonterade liftar och släpvagnsliftar.
Vad är PSI?
PSI är ett säkerhetsblad för maskiner och namnet är en förkortning av: Personlig SäkerhetsIntroduktion. PSI (som är resultatet efter en gemensam satsning mellan branschens maskinuthyrare via branschföreningen Rentalföretagen) har ett syfte att förbättra maskinanvändandet och skapa ännu säkrare arbetsmiljö. Tanken med säkerhetsbladet är inte att det ska ersätta tillverkarens manualer utan det ska istället fungerar som ett hjälpmedel och komplement vid sidan av maskiners övriga bruksanvisningar. De personer som använder maskinerna ska på ett lättöverskådligt och tydligt sätt kunna ta del av de allra viktigaste säkerhetsaspekterna och funktionerna på ett flertal språk. På bladet finns en beskrivning om maskinens användningsområden och nödvändiga kontroller till ergonomi, buller och vibrationer. När du hyr maskiner hos Ramirent medföljer ett PSI-blad till en stor del av våra maskiner. Vi vill att det ska bli lättare att göra rätt och minska olycksrisken.
Vad är en kalenderdag respektive byggdag?
Hyresmaskiner och material som används alla dagar i veckan oavsett om det är helgdag eller arbetsdag debiteras enligt kalenderdagar. Exempel på sådan utrustning är värme och pumpar som måste fungera även om det inte är arbetsdag. Byggdagar är alla helgfria vardagar.
Var hittar jag en prislista?
Våra prislistor hittar du på ditt närmaste kundcenter. Ramirents priser är marknadsanpassade och avser antingen byggdagshyra eller kalenderdagshyra beroende på vilken produktkategori det gäller. Vårt pris anges exklusive moms. För att hitta ditt närmaste kundcenter klicka här
Säljer ni era begagnade maskiner?
Ramirent avyttrar årligen tusentals maskiner som tidigare varit del av vår hyrespark. Det är servade och allt som oftast fungerande maskiner som vi säljer. Alla produkter säljs på auktion hos antingen Klaravik, Ritchie Bros eller Euro Auction. Våra nu aktiva objekt på Klaravik hittar ni här. Trämoduler och containrar kan vi sälja direkt om vi har några att avyttra.