Ramirent logo
Bild på två kollegor på Ramirent

Ramirent går med i Sila Snacket – för en mer inkluderande bransch

Publicerad 17 jan. 2024

Kulturen i byggbranschen har länge präglats av machokultur och en tuff jargong. Nu tar Ramirent steget mot en mer inkluderande bransch och en tryggare arbetsmiljö genom att gå med i Sila Snacket, ett ställningstagande för en schysstare jargong på arbetsplatsen.

Sila Snacket är ett initiativ som i grunden arbetar för en sundare och mer inkluderande arbetsplats. Initiativet fungerar som både ett ställningstagande, ett stöd och ett verktyg för att fler ska våga säga ifrån eller stå upp mot en orättvis eller exkluderande jargong på arbetsplatsen. Målet med Sila Snacket är att alla ska känna sig välkomna på arbetsplatsen och genom att bära märket Sila Snacket gör företag ett tydligt ställningstagande för en positiv förändring.

– Branschen behöver attrahera och rekrytera medarbetare från hela befolkningen och vi på Ramirent arbetar aktivt med hållbarhets- och jämställdhetsfrågor. Att genom Sila Snacket visa att vi står upp för en rättvis och välkomnande arbetsplats, oavsett vilken bakgrund, sexuell läggning eller kön man har, hoppas vi kunna bidra till större mångfald inom branschen och tex attrahera fler kvinnor till branschen, säger Anna Klebe, CHRO på Ramirent.

Sila Snacket vill bland annat bidra till en mer omtänksam organisationskultur och en hälsosam arbetsmiljö. Företag inom branschen kan visa sitt stöd genom medlemskap och certifiering.
– Det handlar inte om att vi ska sluta skämta med varandra. Men vissa skämt och uttryck som förekommer idag, är förlegade i vårt samhälle. Någon kan skratta gott medan någon annan går hem med en stor klump i magen och det är inte ok. Därför känns det extra viktigt att vi hjälps åt att just sila snacket och tillsammans funderar ett extra varv på hur vi uttrycker oss och är mot varandra, säger Charlie Klang, vd på Sila Snacket.

– Vi på Ramirent kommer bland annat genomföra workshops, utbildningar och samtal för att engagera våra medarbetare i initiativet och vi tror att det kan leda till positiva förändringar för branschen framåt, säger Anna Klebe.

Presskontakt
Johanna Bonthron
Johanna Bonthron

Marknads- och kommunikationschef

johanna.bonthron@ramirent.se+46 704 54 36 59